RSS

۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

فرا درمانی

نوسراوه‌یه‌کی فارسی م بۆ بڵاو کردنه‌وه‌ هه‌ڵبژاردووه‌ ، که‌ به‌ هۆی زه‌ق کردنه‌وه‌ و نیشان دانی ،په‌یوه‌ندی نێوان ره‌وه‌ان و له‌ش(سایکۆسۆماتیک) ، گه‌لێک سه‌رنج راکێشه‌ .هه‌ڵبه‌ت ،زۆر له‌مێژه‌ ،له‌ زانستی پزشکی دا ،له‌م په‌یوندییه‌ که‌ڵک وه‌ر ده‌گییرێ . زۆر نه‌خۆشی  ،ته‌نانه‌ت به‌دانی هێندیک قورس و شه‌ربه‌ت ده‌رمان ده‌بن ،که‌ هیچ ماده‌یه‌کی کارییگه‌ر یا دارووییان تێدا نییه‌(placebo) .ئه‌مه‌ کارییگه‌ریی "ته‌لقین"له‌ سه‌ر له‌ش نیشان ده‌دا .ته‌ڵقین چیه‌ غه‌ییریی کارتێکه‌ریی ره‌وان له‌ سه‌ر جه‌سته‌  . تواناییه‌کانی مێشک ،به‌ تایبه‌ت له‌ پێش گییری و ده‌رمانی زۆر نه‌خۆشی  دا ، له‌ زۆر مه‌ته‌ڵ و ئامۆژگاریی دا ره‌نگی داوه‌ته‌وه‌ . هه‌موو ده‌زانیین که‌ مڕوڤی شاد و به‌ که‌یف ،که‌متر نه‌خۆش ده‌که‌ون .له‌ کورده‌واری دا بۆ ته‌ندرووست بوونه‌وه‌ و هه‌ستانه‌وه‌ی  نه‌خۆشێک ، که‌ تووشی"که‌وتوویی" ببایه‌ ،شمشال یان  بۆ ده‌ژه‌ند . مۆنشه‌ بووداییه‌کان ده‌توانن رێژه‌ی لێدانی دڵیان له‌ 75 جار  تا  راده‌ی10 جار له‌ خۆڵکه‌دا ،بێننه‌ خۆارێ  و ته‌نانه‌ت پێداویستیشیان به‌ ئۆکسیژن زۆر نزم ده‌بێته‌وه‌ ، یاکووده‌توانن، تینی له‌شیان  له‌ راده‌ به‌ده‌ر به‌رز که‌نه‌وه‌ . ده‌سڵات به‌ سه‌ر سیستمی ده‌ماری خۆگه‌ردا ، واته‌" سه‌مپاتیک ـ پاراسمپتیک "ی  له‌ش ، شتێکی ده‌گمه‌نه‌ ،به‌ڵام ئاده‌میزاد ده‌توانێت بیکات. کاری سه‌یر و سه‌مه‌ره‌ی ده‌روێشه‌کانی کورده‌واری یا مۆرتازه‌ هیندییه‌کانیش ، هه‌ر ده‌چێته‌ ئه‌م بۆوارانه‌‌وه‌. له‌ لایه‌کی که‌وه‌ ، شیوه‌ی ژیان و هه‌ڵسووکه‌وتی  خێڵی ئه‌ندامانی کۆمه‌ڵگا ،به‌ پێچه‌وانه‌یه‌ ،واته‌ به‌چه‌شنێک  ده‌ژین  و ده‌ڕوانن ،که‌ سیستمی ده‌ماری "سه‌مپاتیک ـ  پاراسه‌مپاتیک" یان تووشی شڵێژان و ناکۆکی ده‌بێت ،وهه‌ر لێره‌شه‌وه‌یه‌ ،‌ که‌  تووشی زۆر ناسازی و نه‌خۆشی  ده‌بن ،که‌ به‌ نه‌خۆشییه‌کانی "سایکۆسۆماتیک ،به‌ ناوبانگن .........
له‌ نووسراوه‌ی خوارێ دا ،چه‌شنێک له‌ په‌یوندی ئۆرگانیک له‌ نێوان ورد و گشت(جزء و کل) له‌ له‌ش دا ده‌خڕیته‌ روو . داوای ڵی بوردن ده‌که‌م ،کات و ساتی وه‌رگێرانی ئه‌م نووسراوه‌م نه‌بوو .هه‌ڵبه‌ت زۆربه‌ی خۆێنه‌رانی ئه‌م مـاڵپه‌ره‌ فارسی ده‌زانن.
بیگی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقاله ذیل از روزنامه همشهری مورخ 88/12/24  انتخاب شده است.عمومی- گروه‌سلامت:شهروندان بسیاری  به‌دنبال انتشار خبری در روزنامه همشهری با عنوان «بیماری لوپوس با فرادرمانی درمان شد»، در ماه گذشته، با روزنامه تماس گرفته و خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در باره طب فرادرمانی شدند
در خبر مذكور آمده بود: شخصی كه به بیماری «لوپوس آریتماتوی» مبتلا بود با استفاده از طب مكمل ایرانی موسوم به فرادرمانی بهبود یافت. دكتر امیر منصور صحت یكی از پزشكان فرادرمانگر در این باره گفت: تاكنون هیچ‌گونه درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده و اصول درمان بر سركوب تظاهرات بیماری از طریق داروهایی با تركیبات كورتونی است.
به گفته دكتر صحت، بهره‌گیری از طب مكمل فرادرمانی به‌عنوان تنها طب مكمل ایرانی توانسته است بهبود كامل این بیماری خطرناك را به همراه آورد. مدارك بهبود این بیماری به همراه همه مستندات و آزمایش‌های انجام شده در ویژه‌نامه‌های شماره 1 و3 فرادرمانی در نشریه طب كل نگر به چاپ رسیده است. استاد محمدعلی طاهری، بنیانگذار طب مكمل ایرانی (فرادرمانی) است و این روش تا‌كنون منجر به درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مانند مدولوبلاستوم مخچه‌ای شده است.
در باره ابعاد مختلف این روش درمانی با وی گفت‌وگویی كرده‌ایم كه در پی می‌آید:
    * آیا فرادرمانی تعریف علمی دقیقی دارد؟
همه روش‌های طب مكمل در فرایند درمانی خودشان یك حلقه مفقوده یا یك بخش غیرقابل تعریف دارند كه از دایره بررسی علمی خارج است؛ فرادرمانی هم از این قاعده مستثنی نیست.
اینكه ما از بیمار چه می‌خواهیم معلوم و مشخص است. تأثیر آن بر بیمار هم قابل ثبت، ضبط دقیق علمی و قابل تكرار و تجربه است. اما در فرایند بهبود یك علامت سؤال وجود دارد كه از دسترس علم خارج است. در مقام تئوری، فرادرمانی براساس نظریه‌ پیوند شعوری یا اشتراك شعوری اجزا بنا شده است.
طبق این نظریه، هرگاه بین شعور اجزا و شعور كل ارتباط برقرار شود، شعور ذهن قادر به اصلاح و ترمیم و خود درمانی روان و جسم می‌شود. به این ترتیب شفا و بهبود بیماری تحقق پیدا می‌كند. نظریه پیوند شعوری، خود براصل وحدت ساختاری جهان هستی استوار است.
به عبارت دیگر جهان هستی جهان تك ساختاری است و آنچه به ادراك انسان می‌آید، یك ساختار بیشتر ندارد و همه‌ اجزای آن از شعور و هوشمندی آفریده شده است. البته این تعریف هم مبتنی بر تعریف شعور است كه توضیحات و تجارب خاص خود را دارد.
    * نام فرادرمانی از كجا آمده و سابقه آن چند سال است؟
این واژه ابداعی است و سابقه‌ای ندارد. واژه« فرا»  بر گرفته از نظریه فراكل نگری است. از منظر فراكل نگری، انسان موجودی محدود به جسم و برخی اجزای شناخته شده نیست، بلكه از بی‌نهایت جزء تشكیل شده است.
از این منظر، درمان حقیقی فقط در ارتباط با كل محقق می‌شود. بنابراین در فرادرمانی، بهبود یا شفای جسمی و فیزیكی، فقط بخشی از فرایند درمان تلقی می‌شود.
روش فرادرمانی 3 دهه سابقه دارد كه البته در دهه اخیر فراگیر و با استقبال عمومی مواجه شده است.
    * سابقه این روش درمانی در جهان چیست؟
فرادرمانی هیچ سابقه‌ای در جهان ندارد و آنچه دنیا از آن می‌داند، همان چیزی است كه از خاستگاه آن - ایران- ارائه شده است. این طب مكمل كاملا ایرانی و بنا شده بر پایه‌های شناختی و معرفتی این سرزمین است.
    * فرادرمانی چه جایگاهی در میان طب مكمل دارد؟
در یك تقسیم بندی كلی 5 شاخه‌ شناخته شده برای طب مكمل وجود دارد: 1 - انرژی درمانی: در این روش درمانی، از حوزه‌های انرژی برای درمان بیماران استفاده می‌شود. از نمونه‌های این روش می‌توان پولاریتی درمانی، ری كی، كی گونگ، درمان از طریق لمس با دست و مانند آن را نام برد.
2 - درمان از طریق حركت دادن اعضای بدن: از نمونه‌های این روش می‌توان از ماساژ، كایروپراكتیك و مانند آن نام برد.
3 - سیستم‌های پزشكی جایگزین: این سیستم‌ها تئوری و روش‌های درمان مخصوص به‌خود را دارند كه با پزشكی جدید تفاوت بنیادی دارند مانند: هامیوپاتی و داروهای سنتی چینی.
4 - درمان بیماری‌های جسمی از طریق ذهن: در این سیستم با تكنیك‌های مختلف سعی در بالا بردن ظرفیت ذهن در تأثیرگذاری بر عملكرد جسم و در نهایت درمان دارند. از نمونه‌های این روش می‌توان از مدیتیشن، دعا، درمان ذهنی یا استفاده از هنر و موسیقی برای درمان نام برد.
5 - درمان‌های بیولوژیكی: در این نوع درمان از گیاهان دارویی، مواد غذایی و ویتامین‌ها برای درمان بهره برده می‌شود. از نمونه‌های این روش می‌توان از درمان از طریق مكمل‌های غذایی و محصولات دارویی گیاهی نام برد.
مطابق این تقسیم‌بندی، فرادرمانی جزء درمان‌های گروه 4 طب مكمل یعنی درمان بیماری‌های جسمی از طریق ذهن و زیرمجموعه درمان ذهنی قرار می‌گیرد.
    * تفاوت فرادرمانی با سایر روش‌های طب مكمل چیست؟
فرادرمانی مبتنی بر كل نگری است. در آن از هیچ دارو یا ابزاری استفاده نمی‌شود. خطای تشخیص در فرادرمانی تأثیری ندارد. این روش درمانی هیچ عارضه‌ای برای بیمار و فرادرمانگر ندارد. هیچ محدودیتی از نظر نوع بیماری یا شرایط بیمار نیز ندارد. بیمار نباید هیچ‌گونه تلاش یا فعالیتی انجام دهد. مانترا، تخیل، تلقین، تصور یا تمركز ممنوع است. حتی نیازی به اعتقاد یا اشتیاق فرد بیمار هم نیست. بدین ترتیب می‌تواند از این زوایا با دیگر شاخه‌های طب مكمل متفاوت باشد.
    * آیا فرادرمانی در طب رایج مداخله‌ای دارد؟
از آنجا كه فرادرمانی هیچ مداخله فیزیكی یا سخت‌افزاری با بیمار ندارد و فرایند درمان فقط از بعد نرم افزاری صورت می‌گیرد، منطقا نمی‌تواند هیچ‌گونه تداخلی با طب رایج داشته باشد. فرادرمانگیر نیز به كسی اطلاق می‌شود كه از طب رایج جواب نگرفته و به روش فرادرمانی روی آورده است. البته هیچ فرادرمانگری هم حق مداخله در مصرف دارو یا فرایند درمان بیمار با طب رایج را ندارد.
    * آیا درمان با فرادرمانی از نظر نوع بیماری و شرایط بیمار محدودیتی دارد؟
تا‌كنون محدودیتی مشاهده نشده است. براساس تعریفی كه از فرادرمانی ارائه شد نیز هر محدودیتی بی‌معنی است، زیرا فرادرمانی با نوع سلول یا اختلال آن از نظر سخت افزاری كاری ندارد بلكه اصلاح در برنامه نرم افزاری سلول رخ می‌دهد كه مستقل از بعد فیزیكی است. این سلول می‌تواند سلول مغز باشد یا سلول استخوان یا سلول كبد.
از نظر اصلاح شعوری تفاوتی میان سلول‌ها نیست. این محدودیت‌ها در بعد فیزیكی و كمیتی معنی دارد، نه در بعد كیفیتی. البته این به معنی شفای قطعی هر بیماری كه از فرادرمانی استفاده كند، نیست. بدیهی است چنین ادعایی خلاف عقل است. تجربه و آمار نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از بیماران كه طب رایج آنها را جواب كرده است، درمان می‌شوند.
    * استقبال پزشكان و جامعه دانشگاهی از این روش درمانی چگونه بوده است؟
تاكنون هزاران پزشك و روانپزشك و روانشناس دوره‌های فرادرمانگری را گذرانده‌اند و به‌طور مستمر در محافل علمی بحث، بررسی و تحقیق در این خصوص جریان دارد.
    * آیا تاكنون تحقیقات علمی رسمی در این زمینه انجام شده است؟
چندین تحقیق علمی به انجام رسیده كه مقالات برخی منتشر شده و یا در حال انتشار است. تحقیقات متعددی هم در حال انجام است. سخن درمورد فرادرمانی بسیار زیاد است. بخشی از آن دركتاب انسان از منظری دیگر انتشار یافته است بخش‌های دیگر هم ان‌شاءالله توسط پزشكان و پژوهشگران ما باید تشریح شود. فقط خواهش من این است كه افراد در هر سمت و مسئولیتی كه هستند، دورادور و نادانسته در این باره قضاوت نكنند.
پزشكان فرادرمانگر دست هركسی را كه قصد بیشتر دانستن دارد به گرمی می‌فشارند و ما از تمامی محققان درهمه زمینه‌ها دعوت می‌كنیم برای شناخت این دستاورد مهم ما را یاری دهند و براساس شنیده‌ها و شایعات و حدس و گمان قضاوت و اظهار نظر نكنند.


به‌ نقل از اخبار پزشکی ـ facebook

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تکایه‌ بییر و بۆچوونی خۆتان بنووسن